Rode bieten zijn erg lekker en erg gezond. Zo bevatten rode bieten enorm veel vitaminen, mineralen en andere gezonde stofjes. Hierdoor bieden rode bieten je een flink aantal gezondheidsvoordelen zoals een gezond gewicht, ze helpen bloeddruk te verlagen en ze kunnen je sportieve prestaties verbeteren. Het eten van rode bieten zou zelfs de risico’s op het krijgen van kanker verlagen. Dit maakt rode bieten erg gezond. Niet gek toch, van zo’n simpele groente als rode bieten? Het mooie van bietjes is overigens dat ze gemakkelijk aan allerlei gerechten zijn toe te voegen. Hieronder ontdek je de gezonde eigenschappen van bieten en waarom je ze vaker zou moeten eten.

1. Rijk aan vitaminen en mineralen

Magnesium, kalium, vezels, fosfor en ijzer: je vindt het allemaal in rode bieten. Daarnaast vormen de knollen een rijke bron van vitamines A, B en C, bètacaroteen en foliumzuur.

2. Werkt ontgiftend

Rode biet ontgift en kan dankzij deze eigenschap komaf maken met bleekheid, vermoeidheid en bloedarmoede. Bovendien zuiveren bieten het bloed en de lever en helpen ze bij het bestrijden van depressies.

Chronische ontstekingen staan in verband met ziekten en aandoeningen zoals obesitas, hart- en vaatziekten en zelfs met kanker. Miljoenen Nederlanders hebben, zonder dat ze het door hebben, een chronische ontsteking. Je voelt zo’n chronische ontsteking immers niet.

Wat je wel kunt ervaren is een vermoeid en/of niet fit gevoel. Heel veel mensen ervaren dit. Of dat je regelmatig ziek bent, snotterig, prikkelbaar of dat je je niet goed kunt concentreren. Herkenbaar?

Rode bieten bevatten zogenoemde betalaïnen. Deze pigmenten zorgen niet alleen voor de rode kleur, maar hebben ook een ontstekingsremmende werking, zo blijkt uit onderzoek.

Ontstekingen ontstaan van nature. Ze zijn nodig om ons lichaam te herstellen. Een ontsteking is in principe dus niet zo erg omdat een ontsteking je lichaam helpt om weer beter te worden.

Het probleem zit hem echter in de chronische ontstekingen, waar talloze mensen mee te maken hebben.

Chronische ontstekingen ontstaan vaak door het eten van te veel suikerrijke en sterk bewerkte producten. Helaas zijn juist dergelijke voedingsmiddelen in grote aantallen te koop. Het assortiment van de supermarkt bestaat uit 80% van dergelijke producten. De kans dat jij er teveel van binnen krijgt is dus vrij groot.

3. Boordevol antioxidanten

Rode bieten bevatten fytochemicaliën. Dat zijn bestanddelen in plantaardige voedingsmiddelen met een gunstige invloed op onze lichaamswerking. Zo kunnen bieten het lichaam beschermen tegen schadelijke vrije radicalen en dus ook tegen kanker.

Ook helpen rode bieten bij het verbeteren van de spijsvertering

Voedingsvezels vormen een belangrijk onderdeel van een gezond voedingspatroon. Vezels worden in verband gebracht met vele voordelen voor de gezondheid, waaronder een verbeterde spijsvertering.

Een portie bietjes bevat 3,4 gram vezels, waardoor rode bieten een gezonde en goede vezelbron zijn. Vezels passeren de dunne darm en komen min of meer in zijn geheel in de dikke darm terecht. In de dikke darm voeden de bietjes de vriendelijke darmbacteriën of voegt het bulk toevoegt aan ontlasting.

Dit kan de spijsvertering bevorderen. Ook zou je spijsverteringsproblemen zoals constipatie, darmaandoeningen en diverticulitis voorkomen.

Bovendien worden vezels in verband gebracht met een verminderd risico op chronische ziekten, waaronder darmkanker, hartaandoeningen, en diabetes type 2.

Bottom line; rode bieten bevatten veel vezels en antioxidanten dat kent een gezonde werking. Van vezels is bekend dat zij je spijsvertering goed kunnen doen. Vezels voeden de goede bacteriën in je darmen en ze voegen extra massa toe aan je ontlasting. Hierdoor ga je beter naar de WC.

4. Verlaagt bloeddruk en cholesterol

Volgens het gerenommeerde vakblad Hypertension hebben mensen met een verhoogde bloeddruk baat bij een glas rodebietensap per dag. De nitraten in rode biet zorgen er namelijk voor dat het stikstofmonoxide gehalte van het bloed stijgt. Je lichaam zet nitraten om in nitriet. Nitriet maakt je bloedvaten wijder zodat er meer bloedvolume door de aderen kan stromen. Natuurlijk helpen rode bieten niet als je ze maar 1 keer per maand eet. Het effect van het verwijden van de bloedvaten duurt zo’n 6 uur, na het eten van bietjes. Bovendien helpen rode bieten beschermen tegen hart- en vaatziekten en zouden ze cholesterolverlagend werken.

5. Verhoogt het uithoudingsvermogen

Het hoge nitraatgehalte van rode biet stimuleert niet alleen de aanmaak van stikstofoxide in het bloed, maar ook in de spieren. Dat zorgt ervoor dat het zuurstofverbruik in je spieren tijdens het sporten beter geregeld wordt. En hoe minder zuurstof we nodig hebben om inspanningen te leveren, hoe langer we het sporten kunnen volhouden.

Studies tonen aan dat nitriet je sportieve prestaties verhogen. Dit kom doordat de efficiëntie van de mitochondriën verbeteren. De mitochondriën zijn de energiefabriekjes binnen in je lichaamscellen. Hoe efficiënter zij kunnen werken, over hoe meer energie jij beschikt.

Daarnaast neemt het zuurstofverbruik in de spieren toe. Dit komt doordat de bloedvaten wijder zijn geworden en doordat er meer bloed naar de spieren kan stromen. Hoe meer bloed er bij je spieren komt, hoe meer je ermee kan doen en hoe beter de sportieve prestatie.

Je sportieve prestaties kunnen tot wel 17% toenemen door bietensap te drinken of door rode bieten te eten.

Dat is best veel.

Hoeveel heb je er dan van nodig? Je zou de effecten merken wanneer 1 of 2 glazen van 250 ml drinkt, de dag voor de sportieve prestatie. Dit staat ongeveer gelijk aan het eten van 5 hele bieten.

 

Een veel voorkomend verschijnsel is rode ontlasting en rode urine.

Mocht je gisteren rode bieten sap hebben gedronken of iets met rode biet hebben gegeten. Dan zul je daar vandaag zeker nog een keer aan herinnerd worden. Na het eten of drinken van rode bieten. Is het een heel normaal verschijnsel dat je urine of ontlasting rood is. Dit is meestal wel even schrikken omdat het lijkt alsof er bloed in je urine zit. Wat meestal niet veel goeds betekend. In dit geval kan het helemaal geen kwaad.

Dit komt door de stoffen betanine en vulga xanthine. Dit zijn de twee stoffen die rode kleur meegeven aan de bieten.

Omdat je darmen en maag de betanine niet kan verwerken verlaat de stof het via de normale weg. En komt het er dus via je ontlasting en of urine uit. Hierdoor is je plas en poep rood en is het voor de meeste mensen even schrikken en een herinnering aan wat ze gisteren hebben gegeten.

Kun jij wel wat rode biet gebruiken? kijk dan eens naar onze sapjes met rode biet.