Spinazie is een van de populairste groene bladgroenten ter wereld omdat het een rijke bron van mineralen, vitaminen, pigmenten en fytonutriënten is. Het is een lid van de amarantenfamilie. Vanwege het grote aantal voordelen van deze groente, is het raadzaam om regelmatig spinazie te eten. Spinazie komt oorspronkelijk uit het Midden-Oosten en werd duizenden jaren geleden in Perzië (het huidige Iran) verbouwd. Van daaruit werd het ongeveer 1500 jaar geleden naar China gebracht. De groente bereikte een paar honderd jaar later zijn weg naar Europa en werd al snel een hoofdbestanddeel in een aantal keukens.

1. Bron van vitaminen en mineralen

Spinazie zit werkelijk bomvol met vitaminen en mineralen, daarom zitten er zo veel gezondheidsvoordelen aan dit groene plantje. Zo barst spinazie van de mineralen kalium, zink, magnesium, ijzer en calcium. De groene bladgroente is een bron van vitamines zoals foliumzuur, niacine, vitamine A, vitamine B6, vitamine C, vitamine K en bevat het sporen van de rest van de essentiële vitamines. Andere belangrijke elementen, waaronder thiamine en riboflavine, die worden gebruikt in verschillende processen in ons lichaam, worden ook aangetroffen in spinazie. Door de grote variatie aan verschillende essentiële voedingsstoffen mag spinazie met recht een superfood genoemd worden.

2. Spinazie verbetert het gezichtsvermogen

Spinazie is een rijke bron van bètacaroteen, luteïne en xantheen, welke allemaal goed zijn voor het zicht. Betacaroteen helpt de gezondheid van je ogen te verbeteren. Het kan ook vitamine A tekort, jeukend ogen, oogzweren en droge ogen voorkomen. De ontstekingsremmende eigenschappen van deze groente kunnen ook de wallen of donkere kringen rondom de ogen doen verminderen.

Leeftijdsgebonden maculadegeneratie is verantwoordelijk voor het veroorzaken van blindheid, wat te wijten is aan de achteruitgang van luteïne en xantheen die een centraal deel van het netvlies vormen.

Maculadegeneratie is een aandoening van het middelste gedeelte van het netvlies, de gele vlek (macula). De macula bevat kegeltjes die contrast en kleuren waarnemen. Ze zorgen ervoor dat u scherp ziet. Als de kegeltjes afsterven ontstaat maculadegeneratie.

Patiënten met leeftijdsgebonden maculadegeneratie hebben baat baat hij verse groene bladgroenten, vooral spinazie, omdat het carotenoïden bevat. Het bevat ook een groot deel aan antioxidanten die de schadelijke effecten van vrije radicalen verminderen, waarvan bekend is dat ze een negatieve invloed hebben op het gezichtsvermogen en die ook aan leeftijdsgerelateerde aandoeningen zoals glaucoom en maculadegeneratie veroorzaken.

3. Spinazie versterkt de spieren

Factor C0-Q10, een antioxidant die aanwezig is in spinazie, speelt een belangrijke rol bij het versterken van de spieren. Vooral de hartspier, die voortdurend bloed naar alle delen van het lichaam pompt, reageert op het antioxidant. C0-Q10 kan worden gebruikt om veel cardiovasculaire aandoeningen zoals hyperlipidemie, hartfalen, hypertensie en coronaire hartziekte te voorkomen en te behandelen.

4. Werkt ontstekingsremmend

Er zitten veel verschillende ontstekingsremmende stoffen in spinazie. Deze stoffen vallen in de categorie methyleen dioxide flavonoïde glucuroniden. Spinazie is een van de krachtigste groenten als het gaat om het verminderen van ontstekingen door het hele lichaam. Dit betekent niet alleen het beschermen van het hart, maar ook het verminderen van de ontsteking en pijn geassocieerd met aandoeningen zoals artritis en jicht, die miljoenen mensen over de hele wereld treffen.

5. Voorkomt slagaderverkalking

Slagaderverkalking of Atherosclerose wordt veroorzaakt afzettingen tegen de gladde wand van de slagaders. Artherosclerose kan als gevolg hebben dat de bloedvaten vernauwen en zelf scheuren. Ook is een bijkomend risico van artherosclerose het optreden van hart- en herseninfarcten. Van het pigment luteïne dat voorkomt in spinazie en is aangetoond dat het de kans op het optreden van atherosclerose, hartaanvallen en beroertes vermindert. Dit komt door het feit dat spinazie-eiwitten de cholesterol- en andere vetafzettingen in de bloedvaten verminderen. Hierdoor is het eten van spinazie een goede manier om de bloedvaten schoon en gezond te houden.

6. Draagt bij aan de een goede bloedsuikerspiegel

Spinazie bevat een antioxidant bekend als alfa-liponzuur, waarvan is aangetoond dat het de glucosespiegels verlaagt, de insulinegevoeligheid verhoogt en oxidatieve, stress-geïnduceerde veranderingen bij patiënten met diabetes voorkomt. Studies met alfa-liponzuur hebben ook afname aangetoond in perifere neuropathie en autonome neuropathie bij diabetici. De meeste onderzoeken hebben echter intraveneus alfa-liponzuur gebruikt en het is onzeker of orale suppletie dezelfde voordelen zou opleveren. Toch mogen we voorzichtig aannemen dat het alleen maar goed is voor de bloedsuikerspiegel om deze superfood af en toe op tafel te zetten.

 

Kun jij wel wat spinazie gebruiken? kijk dan eens naar onze sapjes met spinazie!